INFOGRAPHICS


Ontdek HIER een slideshow met de 10 sectoren van B2B media via infographics:

- Retail Mode
- Automotive & Transport
- Marketing, Communication & Events
- Construction
- Finance & Insurance
- Health
- Horeca
- Retail Non-Food
- Retail Food
- Technology

Vragen? Aarzel zeker niet om ons te contacteren





B2B DOES THE JOB


Communiceren via gespecialiseerde- en vakbladen werkt, zo toont een recente impactstudie aan. Onderzoeksbureau AQRate heeft voor een campagne  van ING in vakbladen de impact gemeten bij kaderleden van het middle-mangement binnen 10 economische sectoren. (Handel in Food; Automotive; Bouw; Financiën; Horeca; Marketing & Communicatie; Handel in Non-food; Gezondheid; Technologie; Mode & Textiel) De advertentie van ING betrof een professioneel krediet en verscheen in 27 vakbladen over een periode van 11 weken.

Om een goede spreiding van de respondenten te bekomen over alle sectoren, kon AQRate beroep doen op de abonnee-bestanden van de betrokken uitgevers. Laurent Moreau, algemeen directeur van AQRate: “het profiel van de steekproef strookt met het algemeen leespubliek van de vakbladen, dat we in een eerdere studie al eens opgemeten hebben in opdracht van de federatie B2Bpress.” De managers die deze bladen lezen, zijn voornamelijk mannen (65% van de steekproef) en Nederlandstalig (68%). Ook het belang van de KMO’s binnen de Belgische economie wordt in onze steekproef nogmaals onderlijnd: 64% van de respondenten zijn kaderleden van ondernemingen met minder dan 20 werknemers. “Het was ook belangrijk dat we de mening vroegen van de decision makers over financiële diensten binnen het bedrijf” legt Moreau verder uit “om de efficiëntie van de reclamecampagne aan te tonen bij meest betrokken doelgroep.” 60% van de ondervraagde kaderleden verklaart beslissingsmacht te hebben op dit vlak.

Uit de resultaten van het onderzoek blijkt de kracht van de vakbladen als communicatiekanaal naar de professionals in hun sector: de advertentie werd meer dan behoorlijk opgemerkt, herkend  en correct toegewezen aan ING.

40% van de lezers van de vakpers in al de verschillende sectoren heeft  de advertentie voor ING gezien, ook al verscheen ze in sommige sectoren slechts 1 keer tijdens de campagneperiode van 11 weken, omwille van de zeer gevarieerde verschijningsfrequentie van de titels. Deze score ligt hoger bij Franstalige kaderleden (46%), en ook bij de meer “betrokken” doelgroepen zoals de eigenaars en zaakvoerders (50%) en bij de kaderleden die mee beslissen op het vlak van financiële producten en diensten (45%). Niet alleen heeft ING de aandacht weten te te trekken van de juiste doelgroep, maar bovendien heeft een bijzonder hoog percentage (75%) van de kaderleden die de advertentie gezien hebben, ook de adverteerder ING herkend. Deze hoge toekenningscore aan de correcte adverteerder is eerder uitzonderlijk. “In vergelijking met de algemeen erkende benchmark voor de impact bij reclame in B2C magazines, gepubliceerd in de database Stopwatch van Sanoma, ligt de toekenning van deze advertentie aan ING 78% hoger dan gemiddeld” rekent Moreau ons voor. Het “nuttige bereik” van deze campagne ligt dus vrij hoog:  van alle respondenten herinnert 30% zich de advertentie van ING. En de vakpers heeft  de boodschap nog efficiënter overgebracht bij de kerndoelgroepen, waar de nuttige score nog aanzienlijk hoger ligt: de eigenaars en zaakvoerders (39%) en de medebeslissers over financiële diensen (33%). Op de vraag naar de reacties en acties  tengevole van het aanbod voor een professioneel krediet, de zogenaamde call to action power, antwoordden 17% contact opgenomen te hebben met ING. De impactstudie bewijst daarmee hoe de vakpers zijn vak goed beheerst: een groep betrokken en trouwe lezers informeren, inspireren en aanzeten tot actie.   

 



 

DE GOLVEN VAN B2B PRESS


Drie op een rij : B2B stelt de derde uitgave van haar studie voor:

 

Never change a winning horse: op basis van dezelfde methodologie werd, gedurende het eerste semester van 2013, een derde field van de studie gelanceerd. De studie bevestigt dat de B2B Press kan beschreven worden als informatief, actief bij aankoopprocedures en betrouwbaar. Ze blijft veruit de voornaamste informatiebron voor de nieuwe tendensen in de sector en stimuleert tot aankoop.

 

Meer lezen ? Ontdek hier de resultaten.

 

 


 Tweede golf studie B2B Press:


Een bevestiging van de strategische rol van de vakpers in de beslissingen van haar lezers. 

In de lente van 2011 maakte de Federatie zich op voor een tweede golf van de meting: zelfde methodologie, zelfde doelgroep en eenzelfde vragenlijst waar er plaats was voor mobiele media gezien de marktevolutie. Niet minder dan 24 bronnen van informatie en beïnvloeding werden grondig onderzocht. Deze 360°-meting geeft aan de betrokken adverteerders een duidelijk beeld van de meest efficiënte ‘touchpoints’ per sector en per soort actie.

Meer lezen?
Klik hier om de resultaten van deze tweede B2B studie te consulteren.



Eerste golf studie B2B Press:

 

November 2008 - Om meer inzicht te verwerven en te beschikken over betrouwbare en bruikbare indicatoren bij de beslissing om B2B media in de communicatiemix op te nemen liet B2B Press in 2008 een bereikstudie uitvoeren. Zij staaft de belangrijke rol die de vakmedia in verschillende sectoren spelen als informatiebron.


Meer lezen? Klik HIER om de resultaten van deze B2B studie te consulteren.