StuMPA

StuMPA


 

1. Intro

2. Doel

3. Waarom deze Award?

4. Wat krijgen de laureaten?

5. Nuttige Linken

6. Timing

7. Winnaars

 

1. Intro:

Febelmag, de Federatie van de Belgische Magazines, organiseert voor de vijfde keer de StuMPA.:
StuMPA of de Magazine Print Award voor Studenten is een spin-off van de Magazine Print Award en past in dezelfde filosofie.

De Student MPA is een creatieve wedstrijd die openstaat voor laatstejaarsstudenten van het Hoger Kunstonderwijs (professioneel en academisch), grafisch ontwerp, in België. Voor diegene die 'print' en 'magazines' denken. Voor de studenten van vandaag, de creatieve merkenbouwers van morgen.
Deze wedstrijd is verbonden aan een wedstrijdreglement en is gratis.


2. Doel:

Op basis van een briefing is het de hoofdbedoeling dat de studenten creatief werken rond en met het medium Magazine - in al zijn vormen, als drager van een reclameboodschap. Denk eerst vanuit het magazine als object, een één-, twee- of een driedimensioneel voorwerp om pas in tweede instantie het idee invulling te geven met een fictief zelfgekozen product, merk of dienst, dit in tegenstelling met de gangbare werkelijkheid. Het doel van dit product laat de student toe om een gepaste titel te kiezen om hun advertentie in te plaatsen. Hij zoekt vervolgens naar de meest efficiente manier om de digitale vorm van deze titel te gebruiken om van bij de start het creatief idee in stand te houden en te doe uitgroeien.

Bij de briefing wordt ter illustratie van de kernopdracht de presentatie "What's next?"  voorgesteld, een uiteenzetting speciaal ontwikkeld voor studenten over het creatief gebruik van Magazines. 

Eén advies : bekijk regelmatig de presentatie welke geregeld zal geupdate worden met nieuwe voorbeelden. 


3. Waarom deze award?

Gezien de revolutie van de laatste jaren binnen het medialandschap merken we dat de jonge creatieven van vandaag minder voeling hebben met het medium Magazine in vergelijking met tien jaar geleden. Toen maakten Magazines meer dan ooit deel uit van het dagdagelijkse leven waar het aandeel van de Magazines binnen de jongerencultuur nu moet worden gedeeld met blogs, sms-en, sociale netwerken, ...
Vanuit Febelmag zien wij de noodzaak en is het onze taak om de jonge creatieven van vandaag die voeling met Magazines terug bij te brengen.Wat sinds dit jaar ook de digitale uitwerking ervan bevat. 
Eén van de laatste initiatieven is het organiseren van de StuMPA die zich richt tot de studenten van vandaag, de creatieve merkenbouwers van morgen. Het juist kunnen hanteren van een medium binnen een merkencommunicatie is uitermate belangrijk in het welslagen van vooropgestelde doelstellingen, niet alleen als medium an sich maar ook om creatief uit de hoek te komen, aandacht te trekken, zich te onderscheiden.
StuMPA = magazines terug op de agenda plaatsen binnen het schoolgebeuren en daarbuiten: denk print, denk magazines, in al zijn vormen denk...
StuMPA = de band tussen scholen en de professionele wereld aanhalen. We  willen wisselwerking tot stand brengen
StuMPA = de kunde van de studenten van vandaag onder de aandacht brengen bij de professionele wereld en op die manier ook de professionele wereld weten te prikkelen. Creativiteit voedt creativiteit.


4. Wat krijgen de laureaten?

  • Een visitekaartje voor de 'echte wereld'
  • Ruchtbaarheid in de professionele pers
  • Abonnementen op MM 

Voor de winnaars:

  • Een award (Gold, Silver, Bronze)
  • Een ticket voor het gala van de CCB  in Knokke.(Bronze) 
  • Een full pass en een mid-week  voor het 'Cannes Lions 2015,  International  Festival of Creativity '  met de FYC (Gold & Silver) 

Het zal voor de winnaars in ieder geval het begin zijn van een mooie professionele start!


5. Nuttige linken:


6. Timing:

  • Insturen van de werken uiterlijk tegen 27 februari 2015
  • Jury: mid- maart 2015
  • Verdediging van de genomineerden (max. 20) voor de jury en prijsuitreiking: april 2015

 

7. De winnaars


Gesteund door hun medestudenten en hun docenten, hebben de 18 genomineerden van de Student Magazine Print Award hun creatie rond het magazine verdedigd op vrijdag 3 april, in het kader van de Young Creative Day bij Sanoma Media. Die verdediging vond plaats voor talrijke toeschouwers, alsook voor een zeer professionele jury: Diana De Cat en Eva Meert (leden van de Pubcom van Febelmag), Julien Riviezzo (creatief AIR), Gertjan De Smet (creatief These Days), Dries De bruyn (creatief LDV), Benoît Pirson en Joseph Daulne (docenten), Danièle Vincent (Febelmag) en Damien Lemaire (journalist MM - sponsor van het event - voorzitter).

Deze 18 laureaten, allen laatstejaarsstudenten van het Hoger Kunst-onderwijs grafisch ontwerp/publiciteit uit de 5 deelnemende scholen, werden geselecteerd tijdens de eerste jurybijeenkomst van 18 maart. Tijdens de tweede ronde van 3 april hebben de 18 genomineerden, zowel life als per video, het kaartje van de originaliteit gespeeld om hun project te verdedigen.

Na meer dan één uur verdediging, heeft de jury zich teruggetrokken om te delibereren. De punten werden toegekend volgens 6 criteria: het creatieve idee, de uitwerking ervan, het digitale concept, de link met het magazine, de video en de verdediging van het project. Kort na 16 uur viel de beslissing….

1/ heeft de Gold StuMPA gewonnen:

Silke Beurms (LUCA School of Arts Ghent) en haar duidelijke advertentie «Buitenbeeld maar niet vergeten» voor Amnesia International. Zie video HIER

2/ heeft de Silver StuMPA gewonnen:

Sahra Marly (ESA Le 75) en haar ontroerend concept van «Une coupe courte pour une perruque» voor de vereniging Coupe d’éclat. Zie video HIER

3/ hebben de Bronze StuMPA’s gewonnen:

  • Florence Mullier (ESA Le 75) en haar praktische idee «Fini les accidents» voor het magazine Système D. Zie video HIER
  •  Lore Van Laethem (Saint-Luc Liège) en haar aansprekende advertentie voor «Big Pink». Zie video HIER

 

Silke en Sahra vertrekken in juni naar de Cannes Lions 2015.

Florence en Lore ontvangen beiden een persoonlijke uitnodiging voor het prestigieuse CCB gala op 5 juni.

En, last but not least, de Best School Award ging dit jaar naar ESA Le 75, haar creatieve laureaten en haar enthousiaste docenten, Paul Moriau en Paul Van Biesen.

Wij willen nogmaals alle deelnemers bedanken, alsook de juryleden, de sponsor (MM) en Sanoma Media voor het warme onthaal.

Meer info? Nathalie Meskens (nathalie.meskens@theppress.be) bij FEBELMAG (02 558.97.50) – www.febelmag.be